piątek, 9 sierpnia 2013

Potrawka jagnięca z sałatą rzymską, jogurtem greckim i sosem avgolemono

Moja Mama zakupiła dla mnie 7 kilogramów jagnięciny. Trzeba było coś z tym zrobić. Przepis znalazłam, przeglądając książkę "Kulinarne wyprawy Jamiego", która jeszcze wtedy nie była moja (od 2 dni jestem już jej szczęśliwym posiadaczem :P). Mojapotrawka  może nie wygląda, jak ta z książki, ale mięso miało wspanialą konsystencję, wprost rozpływało się w ustach.

SKŁADNIKI (na 6 porcji):
oliwa
ok. 1,2kg udźca jagnięcego bez kości, oprawionego i pokrojonego na kawałki (na 1 kęs)
1 średnia cebula, obrana i pokrojona w cienkie plasterki
4 ząbki czosnku, obrane i drobno posiekane
2 pęczki dymki, przycięte i drobno pokrojone (ja dymki nie dostałam, więc użyłam 2 cebuli cukrowych)
2 główki sałaty cos lub rzymskiej, umyte i pokrojone na paseczki
pęczek świeżego koperku, drobno posiekany (wraz z lodyżkami)
200ml jogurtu greckiego
sól morksa i świeżo zmielony czarny pieprz

Na sos avgolemono:
2 duże jajka, lekko ubite
sok z 1 i 1/2 cytryny


  1. Rozgrzej w dużym rondlu na średnim ogniu trochę oliwy i partiami podsmażaj kawałki mięsa, mieszając, przez kilka minut, aż mięso będzie brązowe ze wszystkich stron. Obsmażone mięso odłóż na talerz lub do miski. 
  2. Do używanego wcześniej rondla wrzuć cebulę, czosnek i dymkę i podsmażaj przez kilka minut, mieszając co jakiś czas. Cebula ma zmięknąć, ale nie przysmażyć się.
  3.  Do rondla dodaj z powrotem mięso oraz pociętą sałatę i większość koperku. Dopraw solą i pieprzem, wymieszaj i duś, aż sałata zwiotczeje.
  4. Do rondla wlej taką ilośc wody, aby tylko zakryła wszystkie składniki. Doprowadź do wrzenia, po czym zmniejsz ogień do małego i duś pod przykryciem 1,5 - 2h. Po tym czasie zdejmij pokrywkę i dgotuj potrawkę jeszcze jakieś 30 minut, aż jagnięcina będzie mięciutka. (może być tak, że będzie potrzebować mniej czasu, aby być idealna). Przez cały czas gotowania kontroluj potrawkę, jeśli będzie zbyt sucha, możesz dolać trochę wody.
  5. Po uzyskaniu odpowiedniej konsystencji potrawki, czas przygotować sos avgolemono. Ubij jajka z sokiem z cytryny, wmieszaj do masy łyżkę jogurtu greckiego i ewentualnie trochę wody. Zdejmij potrawkę z palnika i bardzo ostrożnie wmieszaj do niej sos. Nie mieszaj jednak zbyt długo, aby białko się nie ścięło. Przykryj potrawkę i odłóż na parę minut. Przed podaniem dopraw jeszcze do smaku i posyp resztą koperku. Podawaj z resztą jogurtu greckiego. Smacznego!
Przepis pochodzi z książki "Kulinarne wyprawy Jamiego" autorstwa Jamiego Olivera.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz