wtorek, 6 sierpnia 2013

Cytrusowa drożdżówka do odrywania

Gdy mam ochotę na coś słodkiego, zwykle nie jest to skomplikowany deser, z mnóstwem kremu, lukru czy czekolady. Wolę prostsze rozwiązania, które nie pozwolą mi zapomnieć, że jestem w domu, pachnącym ciastem, które koniecznie mogę bez skrupułów spróbować na każdym etapie jego powstawania. Ponieważ dawno nie piekłam, zatęskniłam za czymś słodkim, czymś, co wyszło z mojego piekarnika. Polecam na długie wieczory lub na śniadanie, w towarzystwie jogurtu z sezonowych owoców.

SKŁADNIKI (na 1 keksówkę):
2 i 3/4 szklanki (350g) mąki pszennej (lub więcej)
1/4 szklanki (50g) cukru
9g drożdży suchych lub 18g drożdży świeżych
szczypta soli
1/3 szklanki mleka
55g masła
1/4 szklanki wody
1 i 1/2 łyżeczki ekstraktu z wanilii lub 1 łyżeczka pasty waniliowej
2 duże jajka

Na cytrusowy cukier:
1/2 szklanki cukru (lub troszkę mniej)
skórka starta z 3 cytryn (3 łyżki), wcześniej sparzonych wrzątkiem
skórka starta z 1 pomarańczy (1 łyżka)

Ponadto:
55g rozpuszczonego masla


  1. Mleko z masłem podgrzej aż masło się rozpuści, zdejmij z z palnika, dodaj wodę oraz wanilię, wymieszaj i odstaw na bok, aż troszkę przestygnie. 
  2. Dwie szklanki mąki wymieszaj z cukrem, drożdżami i solą w misce miksera. Wlej do miski z mąką jeszcze ciepłe masło z mlekiem i wymieszaj łopatką. Wyrabiaj mikserem dodając jajka po jednym. Dodaj następne 1/2 szklanki mąki i jeszcze chwilkę wyrabiaj, aż ciasto będzie miękkie i gładkie (ale ciągle lepiące).
  3. Przełożyć na porządnie posypaną mąką stolnicę i wyrabiać kilka minut, podsypując taką ilością mąki, aby ciasto w efekcie było elastyczne i miękkie, ale nie lepiło się do rąk. 
  4. Gotowe ciasto przełóż do miski, przykryj ściereczką i odstaw w ciepłym miejscu na 1 godzinę lub do czasu, kiedy ciasto podwoi swoją obiętość. 
  5. W tym czasie wymieszaj cukier ze skórkami cytrusowymi w małej miseczce. Rozpuść masło.
  6. Wyrośnięte ciasto przełóż na stolnicę, rozwałkuj na prostokąt o mniej więcej wymiarach 50 x 30cm, posmaruj masłem i pokrój na 5 poprzecznych pasów (ok.30 x 10cm). Rozsyp na pierwszym 1,5 łyżki mieszanki cukru ze skórkami, przykryj drugim i tak dalej, kończąc na warstwie cukru. Teraz pokrój ciasto znowu w poprzek na 6 równych pasków (10 x 5cm) i układaj je na sztorc w wyłożonej papierem do pieczenia lub natłuszczonej keksówce.  Powinno zostać trochę luźnego miejsca po bokach. Przykryj i zostaw do ponownego wyrośnięcia na około 45 - 60 minut.
  7. Rozgrzej piekarnik do 180ºC i piecz ciasto przez około 30 minut, aż ładnie się zrumieni na wierzchu i pozytywnie przejdzie test patyczkiem :). Przestudź w formie 15 minut, wyjmij i podawaj. (Mnie najbardzie smakowało po nocy, którą przeleżało w piekarniku, ale polecam na świeżo). Smacznego!


Przepis pochodzi ze strony www.mojewypieki.com 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz