wtorek, 4 czerwca 2013

Zupa gulaszowa w stylu szegedyńskim

Nadrabiam zaległości, powstałe m.in. przez mój wyjazd do Gdyni i od wczoraj prawie całe popołudnie spędzam w kuchni, przygotowując smaczne rzeczy dla rodziny lub dla siebie samej. W kuchni czas upływa niemiłosiernie szybko, za to jak przyjemnie. Kiedy gotuję, zapominam o upływających minutach, o obowiązkach i skupiam się na przygotowywanym posiłku. Kocham to. Zupa gulaszowa nie jest może najodpowiedniejszą propozycją na czerwcowe dni, ale jakoś tak za często książka Sary Wiener otwierała mi się na stronie z tym przepisem, a poza tym, czemu nie? Szegedyński gulasz, czyli z dodatkiem kiszonej kapusty i kwaśnej śmietany. Kojarzy się z kuchnią węgierską, jednak prawdopodobnie ten styl potrawy powstał w kuchni wiedeńskiej. Kiszona kapusta dodała daniu wyrazistego, lekko kwaskowatego smaku. Przez tę zupę mój wczorajszy plan pójścia spać wcześniej legł w gruzach, ale było warto. Wczoraj nie próbowałam jej po ukończeniu, za to jak wróciłam ze szkoły od razu moja rodzina przekazała, że wszyscy jedli, że pyszna. Nawet moja dwuletnia Bratanica jadła z apetytem. Gdy robiłam zdjęcia i zostawilam starannie udekorowaną zupę na podłodze, gotową do sesji, po mojej dosłownie chwilowej nieobecności w pokoju, Mała już dobrała się do talerza i z zadowoleniem mieszała rączką w gulaszowej :).No cóż...

Przepis pochodzi z książki Sarah Wiener "Frau am Herd"

SKŁADNIKI (4-6 porcji)
500g wołowiny (np. udziec)
3 łyżki masła
2 litry bulionu mięsnego (mój był drobiowo-wołowy)
250g cebuli (ok. 3 cebule)
2 ząbki cozsnku
1 łyżka papryki w proszku (dałam wędzoną, może być też słodka)
sól, pieprz
świeży majeranek (można zastąpić 2 yżkami suszonego majeranku lub oregano)
1 łyżeczka kminku
2 duże łyżki koncentratu pomidorowego
200g obranych ziemniaków
2 duże pomidory
2 papryki (1 żółta, 1 czerwona)
200g kiszonej kapusty


  1. Umyj i osusz mięso. Pokrój je w kostkę (ok, 1,5cm), oprusz je solą i pieprzem. Obierz cebulę i czosnek, a następnie posiekaj.
  2. Rozgrzej masło w rondlu i podsmaż na nim wołowinę (aby była brązowa z każdej strony). Dodaj czosnek i cebule i podsmaż je z mięsem. Dodaj przyprawy oraz koncentrat pomidorowy i dobrze wymieszaj.  Po chwili dodaj wrzący bulion i gotuj na małym ogniu pod przykryciem przez ok. 1,5h.
  3. W międzyczasie obierz i pokroj w kosteczkę ziemniaki. Pokrój paprykę, pomidory. Odsącz kiszoną kapustę i posiekaj ją. Po ok. 30 minutach gotowania, dodaj do zupy paprykę, pomidory i kiszoną kapustę, a po upływie kolejnych 30 minut, dorzuć ziemniaki.
  4. Zupa będzie gotowa, kiedy z gumowatej, stanie sie krucha. Dopraw solą i pieprzem. Podawaj gorące.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz