poniedziałek, 24 czerwca 2013

Risotto ze szparagami, gorgonzolą i miętą

Coraz więcej czasu wolnego, coraz większa część dnia spędzona w kuchni. Wczoraj stawiłam czoła nie lada wyzwaniu, jakim było gotowanie dla 15 gości na imieninach mojej Mamy. Czy podołałam? Nie mnie to oceniać, aczkolwiek jestem całkiem zadowolona. Menu było następujące:

Roladki z szynki wolnodojrzewającej z grillowanym i marynowanym bakłażanem, mozzarellą oraz domowym pesto ziołowo-groszkowym

Krem z marchwii z pomarańczą i imbirem

Polędwiczki wieprzowe pieczone w nasionach kopru wloskiego, podane z risotto buraczanym oraz śmietaną chrzanową

Sałatka grecka z insalatiną oraz sałatka z rukolą, gruszką, rodzynkami i prażonymi orzechami wloskimi w dressingu miodowo-balsmicznym

Bezy z kremem cytrynowym na bazie lemon curd i kremówki podane na musie truskawkowym

Oczywiście nie byłam pozostawiona sama sobie. Przygotowałyśmy to wspólnie z Mamą, która dolożyła jeszcze swoje potrawy. Myślę, że było to ciekawe doświadczenie. Muszę poćwiczyć jeszcze nad wyrabianiem się na czas. Mogłam na chwilę zamienić się w szefa kuchni, co na pewno wiele mnie nauczyło, ale także pozwoliło lepiej uwierzyć w siebie.

Poniżej przepis na risotto ze szparagami, które przyszło mi na myśł od razu, po zobaczeniu pęczka szparagów, czekających na mój powrót z wycieczki.

SKŁADNIKI (3-4 porcje):
300g ryżu Arborio
pęczek szparagów (ok. 0,5kg)
100g sera Gorgonzola
1/2 szkl startego Parmezanu lub Grana Padano
oliwa
łyżka masła
2 ząbki czosnku
3/4 szkl białego wina (wytrawne lub półwytrawne)
ok. 700ml wrzącego bulionu drobiowego lub warzywnego
garść listków świeżej mięty

  1.  Jeśli Twoje szparagi są duże, odłam włókniste końcówki. Pokrój szparagi w poprzek na mniejsze kawałki
  2. W głębokiej patelni rozgrzej oliwę. Dodaj wycisnięty czosnek. Zwiększ ogień i dodaj ryż. Mieszaj, aby ryż pokrył się tłuszczem.
  3. Po ok. 2-3 minutach dodaj szparagi i zdecydowanym ruchem wlej wino i daj mu odparować.
  4. Zmniejsz ogień. Teraz będziesz gotować ryż, nie zapominając o ciągłym mieszaniu. Dodawaj po chochelce gorącego bulionu, lecz zanim dodasz kolejną porcję, poczekaj, aż ryż wchłonie poprzednią. I tak do momentu, kiedy ryż będzie ugotowany, ale nie będzie się rozpadał i uzyskasz mazistą, klejącą konsystencję. 
  5. Na koniec do gorącego ryżu dodaj gorgonzolę oraz Parmezan i pozwól mu się połączyć z risottem. Potem przykryj ryż i pozwól mu przez 5 minut odpocząć.
  6. Podawaj z listkami mięty, skrapiając dobr oliwą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz