czwartek, 23 maja 2013

Pomidorowe risotto z tuńczykiem

Ciężkie dni mam już za sobą. Teraz także będę zabiegana, ale zajmę się w końcu tym, co sprawia mi największą przyjemność. Już jutro w Szczecinie rozpoczyna się Festiwal Ksiązki Słuchanej. Zjadą do nas znani polscy aktorzy, m. in. Anna Seniuk, Agata Kulesza (która jest z resztą absolwentką mojego liceum :)), Krystyna Czubówna i Wojciech Pszoniak. Będą czytać przeróżne książki. Ja pomagam przy festiwalu jako wolontariuszka. Jutro z samego rana jadę na lotnisko, aby powitać aktorów, a potem będę szybko przemieszczać się pomiędzy różnymi punktami, aby móc posłuchać książek w tak dobrym wykonaniu. W niedzielę natomiast wyjazd rowerowy do Niemiec, gdzie odbędzie się Tour de Natur, czyli taki wspólny przejazd rowerowy różnymi trasami, aby na końcu piknikować na terenie Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. W międzyczasie włożę fartuch i obowiązkowo spędzę trochę czasu w kuchni, tym razem przygotowując coś specjalnego dla mojej Mamy, z okazji jej święta (to już w tę niedzielę, nie zapomnijcie!).
Mam nadzieję, że Wasz weekend również zapowiada się ciekawie.
A jeśli macie ochotę na dobry obiad, to możecie skorzystać z poniższego przepisu. To risotto to chyba najlepsze, jakie zrobiłam do tej pory. Powstało kiedyś jako szybki obiad po szkole i tak mi zasmakowało, że powtórzyłam je, aby podzielić się z Wami przepisem.

SKŁADNIKI (na 1bardzo zadowalającą porcję):
100g ryżu do risotto (ja używam Arborio)
1 niewielka cebula, posiekana
1 ząbek czosnku
1-2 fileciki anchois
1/2 puszki tuńczyka w oleju (moja puszka miała 185g)
1/2 puszki pomidorów (1/2 x 400g)
50 ml białego wytrawnego wina
250ml wrzącego bulionu (ja dałam drobiowy, ale może być warzywny lub rybny)
opcjonalnie: ostra papryczka
świeży koperek
2 łyżki sera Cheddar (ja dałam pomarańczowy, na styl meksykański) lub też Parmezanu czy Grana Padano
oliwa

  1. Przygotuj głęboką patelnię. Rozgrzej na niej otrochę oleju od tuńczyka i zeszklij cebulę. Jeśli chcesz, aby danie bylo pikantne, dodaj też drobno posiekaną papryczkę oczyszczoną z nasion Dodaj czosnek przeciśnięty przez praskę i anchois (później się rozpadną).
  2. Po chwili zwiększ ogień i dodaj ryż. Cały czas mieszając pozwól mu prażyć się przez 1-2 minuty. Szybkim ruchem wlej wino i mieszając pozwól mu odparować.
  3. Zmniejsz ogień (powinien być taki średni) i ciągle mieszając ryż, małymi partiami dodawaj bulion. Zanim dodasz kolejną partię, pozwól, aby ryż wchlonął poprzednią. 
  4. Kiedy ryż będzie już w miarę miękki, ale nie rozgotowany, dodaj pomidory i tuńczyka. Mieszaj, aż powstanie klejące risotto. Na koniec dodaj ser, przykyj danie pokrywką i odstaw na 5 minut, aby doszło.
  5. Podawaj na ciepło z posiekanym koperkiem, skrapiając oliwą. Smacznego !

4 komentarze:

  1. Świetny pomysł na nietypowe risotto ;) Uwielbiam tuńczyka w połączeniu z pomidorami ;) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. no, no, jak nietuzinkowo!
    podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
  3. super przepis... właśnie jestem w Toskanii i zjedliśmy super risotto.
    polecam

    OdpowiedzUsuń
  4. próbowałam, boskie! anchois daje posmak owoców morza mmmm:)

    OdpowiedzUsuń