wtorek, 29 października 2013

Muhammara, czyli pasta z pieczonej papryki i orzechów włoskich

Muhammara to popularna na bliskim wschodzie pata z pieczonej papryki, orzechów włoskich, z dodatkiem melasy z granatów. Ponoć wywodzi się z Syrii, ale chętnie spożywana jest w wielu innych państwach. Pierwszy raz spotkałam się z nią w te wakacje, na targu śniadaniowym na warszawskim Żoliborzu. Kupiłam wtedy wersję z kaszą bulgur, a do tego zrobiona na moich oczach cieniutka pita, rzucana na rozgrzaną patelnię z poduszki i miętowy ajran. Muhammara to moja miłość od pierwszego wejrzenia, albo raczej zjedzenia. Robiłam ją już trzykrotnie. Dziś na lekcji angielskiego gotowaliśmy i przyniosłam właśnie tę pastę i otrzymałam wiele pozytywnego feedbacku. Warto postarać się o melasę z granatów, bo niesamowicie wzbogaca smak. Wczoraj zrobiłam muhammarę bez melasy i była smaczna, ale to już nie to i czułam niedosyt w smaku.

SKŁADNIKI (na średnią miskę pasty):
3 czerwone papryki
1/2  pomidora (lub 1/4 szkl pasty pomidorowej)
3/4 szkl uprażonych orzechów włoskich
2 łyżki melasy z granatów*
1/3 szkl. okruchów z "wczorajszej" bułki pełnoziarnistej
1 mały ząbek czosnku
1/2 łyżeczki sproszkowanego chilli
1/4 szklanki oliwy z oliwek
sól morska i świeżo zmielony czarny pieprz

Do podania: 
natka pietruszki, posiekana
oliwa z oliwek


  1. Rozgrzej piekarnik do 200stC. Przedziel papryki na pół i wyjmij ziarna oraz szypułki. W miąższ pomidora powbijaj kawałki czosnku. Posmaruj wszystko oliwą i ułóż blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Oprósz solą i pieprzem. Piecz ok. 50 minut, aż warzywa staną się miękkie .(pomidory możesz wyjąć wcześniej). Po upieczeniu umieść papryki na 15 minut w rękawie do pieczenia lub owiń szczelnie papierem, na którym się piekły. Ułatwi to późniejsze zdjęcie z nich skórki.
  2. Zdejmij skórkę z pomidorów i papryki.Wszystkie składniki umieść w malakserze i zmiksuj na gładką masę. Dopraw solą i pieprzem do smaku i w razie potrzeby dolej odrobinę wody.
  3. Posyp po wierzchu natką i podawaj z pitą lub chlebem. Smacznego!!!

*może być ciężko ją dostać, dlatego proponuję kupić małą butelkę soku z granatów i redukować go na wolnym ogniu, aż powstanie gęsty syrop

Przepis pochodzi z bloga www.kuchniaobledniezdrowa.blogpot.com

2 komentarze:

  1. Pierwsze słyszę o takiej paście, ale patrząc po składnikach, musi być przepyszna :)

    OdpowiedzUsuń