poniedziałek, 2 września 2013

Jajka w sosie pomidorowym z soczewicą

Wrzesień wita deszczową pogodą, szarym niebem i zimnym wiatrem, co sprawia, że mój nastrój związany z wizją szczególnie ciężkiego roku szkolnego, jeszcze bardziej dołuje. Na początku zawsze mam śmiałe plany, ambicje, a potem brakuje tylko sił lub chęci, aby spełnić własne oczekiwania. Teraz jest inaczej. Wiem, że jeśli nie wywiążę się z tego, co sobie postanowiłam, mogę wymierzyć mojej przyszłości ogromny cios. Ze strachem spoglądam na plan, na którym widnieje 6 biologii, 6 chemii i 4 fizyki. Cały czas powtarzam sobie, że jakoś dam radę podzielić czas pomiędzy szkołę, gotowanie, treningi, chór i dodatkowe języki. Jednocześnie nie chcę nadwyrężać mojego zdrowia, bo w zeszłym roku z powodu niedosypiania byłam chora kilka razy, nie wspominając o bólach głowy i notorycznym spaniu na lekcjach. Chcę mieć poczucie, że dałam z siebie wszystko, dbać zarówno o rozwój naukowy, jak i moje pasje, bo gdzieś pomiędzy wiedzie moja życiowa ścieżka. Druga klasa liceum to duże wyzwanie, bo od tego roku zależy, gdzie dalej zawędruję. Jeszcze rok temu, zachłyśnięta pasją do biologii, poważnie myślałam o studiach medycznych. Teraz jednak coraz częściej myślę o profesjonalnym zajęciu się kulinariami. Wcześniej myślałam, że jest to zawód bez żadnej idei, aż zobaczyłam, że jest zupełnie inaczej. Marzę o tym, aby działać na rzecz zmiany nawyków żywieniowych moich rodaków, przywrócenia zapomnianych gatunków roślin jadalnych, dopuszczenia na rynek małych producentów żywności oraz ułatwienia dostępu do taniej, a zdrowej i ekologicznej żywności. Życzcie i proszę wytrwałości.
A tak na marginesie: kilka dni temu minął rok, od kiedy do Was piszę. Dziękuję za te wszystkie miłe słowa i wsparcie. Jest Was coraz więcej. Aż nie mogłam uwierzyć, jak zobaczyłam, na jakim poziomie utrzymywała się dzienna liczba wyświetleń strony, podczas mojej wakacyjnej nieobecności. Postaram się nie zawieść Was w tym roku. Na początek przepis na jajka w sosie pomidorowym z soczewicą. Danie zdrowe i sycące. Zwariowałam na punkcie pomidorów, które teraz, w sezonie, rzeczywiście smakują, jak pomidory.

SKŁADNIKI (na 2-4 porcje)
1/2 szkl czerwonej soczewicy
sól i pieprz
1/2 łyżeczki cukru
1 łyżeczka słodkiej papryki w proszku
1/3 łyżeczki mielonej kolendry
1/3 łyżeczki ostrej papryki w proszku
1/3 łyżeczki całego kminu rzymskiego
2 łyżki oleju roślinnego
1 cebula, posiekana
1 czerwona papryczka chilli, pozbawiona nasion i posiekana
2 ząbki czosnku, pokrojone na cieniutkie plasterki
1 puszka pomidorów (w sezonie użyj świeżych pomidorów, najlepiej polskich malinowych - ja użyłam 1 puszki + 1 pomidor)
4 łyżki ajwaru (jeśli nie masz, możesz dodać pokrojoną czerwoną paprykę lub pominąć)
3 jajka
starty Parmezan lub Cheddar
opcjonalnie: ok. 100g sera feta lub rolady koziej

natka pietruszki
grzanki


  1. Soczewicę opłucz pod bieżącą wodą, a następnie umieść w małym garnku i zalej 1 szklanką wody. Dopraw solą, pieprze, papryką w proszku słodką i ostrą, kolendrą i kinem rzymskim. Przykryj i gotuj do miękkości.
  2. Na  patelni rozgrzej olej i dodaj cebulę, chilli i czosnek. Smaż kilka minut, ciągle mieszając. Jeśli używasz, czerwonej papryki, dodaj ją teraz i podsmaż.
  3. Dodaj pomidory i dopraw cukrem, solą i pieprzem i zagotuj (w przypadku świeżych pomidorów, najpierw posól i chwilę podsmaż, aby puściły soki, a następnie przykryj i pozwól im dusić się przez jakiś czas, aby się rozpadły). Następnie gotuj jeszcze sos bez przykrycia przez jakieś 10 minut, aby soki się zredukowały.
  4. Dodaj ajwar, ugotowaną soczewicę wraz z pozostałym płynem z garnka, wymieszaj i zagotuj. Jeśli sos, będzie zbyt gęsty, możesz dodać trochę wody.
  5. W gotującym się sosie zrób trzy zagłębienia i wbij do nich jajka, a obok wciśnij kawałki fety lub sera koziego, jeśli używasz. Przykryj i gotuj około 5 minut na średnim ogniu. Następnie poruszaj patelnią, aby reszta białka miała szansę się ściąć. Posyp natką i startym serem. Podawaj na ciepło z opiekanym pieczywem.

Przepis pochodzi ze strony www.kwestiasmaku.com

1 komentarz: