środa, 21 maja 2014

Krewetki w mleczku kokosowym, z imbirem, dymką i kolendrą


Kiedy byłam mała, jeździliśmy czasem na zakupy do Niemiec, gdzie wybór produktów był o wiele większy. W czasie jednej z takich wypraw, udaliśmy się na obiad do rybnej restauracji. Mama z Bratem jedli krewetki i namawiali mnie, żebym spróbowała. Były w innej formie, do jakiej przywykłam i upierałam się, że na pewno nie będą mi smakować.  W końcu jednak spróbowałam. Ponieważ było to bardzo dawno temu nie jestem w stanie dziś powiedzieć, jak były przygotowane. Pamiętam tylko, że były niesłychanie dobre. Jednak aby w moim mniemaniu nie stracić honoru powiedziałam, że tak jak mówiłam, nie smakują mi, chociaż w rzeczywistości miałam ochotę pochłonąć je wszystkie. Długo później żałowałam mojej bezmyślności i wspominałam wspaniały smak tamtych krewetek.

Dopiero od stosunkowo niedawna kupuję czasem mrożone krewetki. Obowiązkowo muszą znaleźć się w mojej zupie rybnej, a w zeszłym tygodniu wymyśliłam poniższy przepis. Wiadomo, najlepiej użyć krewetek świeżych, ale w Polsce ciężko je dostać. Proponuję więc użyć mrożonych, najlepiej szarych (nie podgotowanych).

SKŁADNIKI (na 3-4 porcje):
ok. 500-600g krewetek Black Tiger (świeżych lub mrożonych, surowych lub ugotowanych)*
1 łyżka oleju kokosowego (można zastąpić oliwą)
1 papryczka pepperoni lub inna ostra odmiana
4-5 dymek wraz ze szczypiorkiem
kawałek imbiru, wielkości kciuka
limonka
200ml mleczka kokosowego (wymieszaj zawartość puszki)
sól morska
pęczek świeżej kolendry
szklanka ryżu basmati

*krewetki mrożone należy przedtem rozmrozić


  1. Rozetnij papryczkę na pół i częściowo lub całkowicie pozbaw ją nasion (ja zazwyczaj kilka zostawiam, aby zaostrzyć smak potrawy). Pokrój połówki papryczki w poprzek. Odetnij od dymki ciemno zielony szczypiorek i odłóż na później. Białą i jasnozieloną część pokrój w poprzek. Obierz imbir. Limonkę sparz i wyszoruj, jeśli nie jest ekologiczna.
  2. Opłucz dokładnie ryż i ugotuj go w podwójnej ilości osolonej wody.
  3. W głębokiej patelni rozgrzej olej kokosowy. Dodaj posiekaną papryczkę, dymkę, starty imbir i trochę startej skorki z limonki. Dopraw solą i podsmaż, dodając odrobinę soku z limonki.
  4. Dodaj na patelnię mleczko kokosowe i zagotuj.
  5. Do gotującego się sosu włóż krewetki, dopraw solą i ugotuj je, mieszając, aż do osiągnięcia odpowiedniej konsystencji. Zajmie to dosłownie kilka minut.
  6. Do krewetek dodaj posiekany szczypiorek i posiekaną kolendrę. Podawaj z ryżem, polewając go wspaniałym sosem z mleczka kokosowego. Smacznego!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz