sobota, 15 lutego 2014

Smażony ryż z krewetkami i fenkułem w sosie z orzechów ziemnych


Kupuję czasem krewetki - mrożone, ale nie podgotowane (mają taki szarawy kolor) i próbuję choć trochę przybliżyć sobie smak świeżych owoców morza przygotowywanych w krajach śródziemnomorskich. Niestety nie miałam jeszcze okazji spróbować tego rarytasu. Zostają mi więc te kupione w torebce w ulubionym sklepie rybnym. Z drugiej strony przynajmniej nie muszę bawić się w obieranie krewetek. Mój brat, który w Paryżu kupuje sobie je na świeżo mówi, że najpierw musi namęczyć się ze zdejmowaniem pancerzyków. Każdy medal ma zatem dwie strony :)

Jednak pierwszą styczność z ośmiorniczkami, krabami, ostrygami i innymi zostawiam sobie na wizytę w Lizbonie. Nie mogę doczekać się tych wspaniałości przygotowywanych wprost na którejś z lizbońskich wąziutkich uliczek. Pasja tak mnie pochłonęła, że o wszelkich wyjazdach myślę w kategorii "co ja tam dobrego mogę zjeść". Ponoć to właśnie od kuchni można najlepiej poznać daną społeczność. Bilety kupione, w lipcu się okaże :)

Poniższy przepis robiłam trzy razy, pierwszy raz trzymając się przepisu z Kwestii Smaku, kolejnym razem modyfikując go wedle własnych upodobań. I tak powstała moja własna wersja. Bardzo polecam

SKŁADNIKI (na 4 porcje):
600g krewetek
200g (2 torebki) ryżu długoziarnistego
2 jajka
natka pietruszki
szczypiorek (wraz z dymkami)
60g orzeszków ziemnych
1 fenkuł, pozbawiony głąba i pokrojony na plasterki tak, żeby rozpadł się na podłużne części
oliwa

Marynata do krewetek:
1 czerwona papryczka chili, drobno posiekana (ja usunęłam nasiona, ale można kilka dodać)
2 ząbki czosnku, drobno posiekane
1 łyżka sosu sojowego
2 łyżki oleju z orzeszków ziemnych lub oliwy
sok z 1/2 limonki

Sos:
2 łyżki masła orzechowego
1 łyżeczka miodu

Do podania:
świeży ogórek
kawałki limonki do skropienia


  1. Rozmroź krewetki, płucząc je dużą ilością letniej wody lub pozostawiając do rozmrożenia. Wysusz je i przełóż do miski. Wymieszaj ze składnikami na marynatę i odstaw na bok.
  2. Ugotuj ryż w osolonej wodzie. Odsącz i odstaw na bok.
  3. Roztrzep jajka widelcem z 2 łyżkami zimnej wody, dodaj posiekany szczypiorek (zieloną część) i pietruszkę. Dopraw solą i pieprzem.
  4. Wymieszaj miód i masło orzechowe na sos. Najlepiej delikatnie podgrzać, aby składniki dobrze się połączyły. Dodaj trochę wody, żeby nie był zbyt gęsty.
  5. Posiekaj orzeszki, ale nie drobno i zrumień na suchej patelni.
  6. Rozgrzej dużą patelnię. Dodaj oliwę i zeszklij na niej pokrojoną w cieniutkie plasterki dymkę. Następnie dodaj krewetki wraz z marynatą i smaż kilka minut, doprawiając solą do smaku. Dodaj fenkuła i smaż jeszcze chwilkę. Wsyp na patelnię ryż, a po chwili smażenia dodaj jajka ze szczypiorkiem i pietruszką. Wszystko dokładnie wymieszaj i smaż jeszcze przez 2 minuty, ciągle mieszając, aż jajko się zetnie. Na koniec polej potrawę ciepłym sosem, posyp orzeszkami, dopraw solą i pieprzem do smaku, wymieszaj.
  7. Podawaj z pokrojonym świeżym ogórkiem, skrapiając sokiem z cytryny. Smacznego!


1 komentarz:

  1. Lizbona zachwyca! Świeże ryby, radość ludzi i pyszna kawa. Spróbuj koniecznie portugalskich ciasteczek :)

    OdpowiedzUsuń